Sukkerfri Kanelbolle Havregrøt

Har dere noen gang smakt den amerikanske kanelbollen fra Cinnabon? Det må være det nærmeste jeg har kommet euforia da jeg første gang satt tenna i den. En varm, nystekt, saftig kanelbolle med masse fyll, toppet med en silkemyk kremostglasur… får vann i munnen av å tenke på det.

Jeg skal dele min versjon av denne kanelbollen en dag her en dag i fremtiden, men for i dag får vi klare oss med en sunnere havregrøt versjon; monday style.

Den er creamy, sukkerfri og man føler man spiser noe litt bedre enn den tradisjonelle grå havregrøten.

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

1 dl havregryn

2,5 dl mandelmelk (oppskrift)

1 klype salt

1 ts linfrø

1 ss chiafrø

1 dl vaniljeyoghurt/annen yoghurt

1-2 ss smeltet smør/margarin/kokosolje

1 ts kanel

1 ss sukrin gold

1 ss kremost naturell

1 klype sukrin pluss

1 ts sukrin melis

1-2 ss mandelmelk

1 liten klype vaniljepaste/ vaniljepulver (jeg kjøper vaniljepaste på coop obs)

1-2 jordbær

 

Dette gjør du:

 

Ha havregryn, melk og salt i en gryte og kok opp på middels temperatur til den er ferdig. Rør underveis. Lettkokte havregryn tar kun et par minutter, mens vanlige tar ca 5-7 min. Når den er ferdig rører du inn 1 ts linfrø og 1 ss chiafrø. La grøten stå på siden mens du lager det andre.

I en skål bland sammen kanel, smeltet smør og sukrin gold. I en annen skål bland sammen kremost, begge sukrinene og nok melk til det blir en glasur du fint kan drysse over grøten.

Vend inn vaniljeyoghurt i grøten og ha den over i en skål. Topp grøten med kanelblandingen og kremostglasuren. Ha et jordbær på toppen. Det passer så godt til og gir en friskhet til det hele.

 

 

 

 

 

 

 

 

Håper du vil like den! Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon! @bekkaslittlekitchen

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig mandag <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg