Creamy Vegansk Mac & Cheese – Min nye favorittoppskrift!

 

 

Mac & Cheese må være den ultimate kosemat!

En skål med creamy, cheesy nydelighet man kan krølle seg opp i sofaen med mens det regner ute og netflix er på tv´en. Jeg har lenge lett etter en god vegansk versjon men uten hell. Etter mye prøving og feiling har jeg endelig kommet frem til en oppskrift som jeg kan kose meg skikkelig med på en regnfull ettermiddag. Den er creamy, spicy og har den cheesy feelen som ikke alltid er så lett å få til i en vegansk rett.

Den er selvsagt ikke på lik linje med vanlig ost i tekstur og smak, men den oppfyller alle mine krav for å være den perfekte comfort food!

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du til to personer:

 

Pasta til 2 personer (vi brukte 3 dl fullkorns gemelli)

1 ts olivenolje

2 ts vegansk smør (jeg elsker eldorados Smøremyk)

2 hakkede hvitløksfedd

1 kartong soyafløte, ca 2-2,5 dl

1-2 dl havremelk/annen melk

8 hakkede soltørket tomater

1 ss næringsgjær

salt/pepper/chiliflak

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

 

Kok pastaen etter anvisning på pakken.

Varm opp 1 ts smør og 1 ts olivenolje i en stekepanne og fres de hakkede hvitløksfeddene til de begynner å bli gylne, 2-3 minutter, over middels-høy varme. Tilsett halve soyafløten og litt melk. Rør rundt og la det simre noen minutter før du heller det over i en blender eller foodprosessor. Tilsett 4 hakkede soltørkete tomater, næringsjær og resten av fløten. Kjør til en jevn masse og tilsett eventuelt mer melk om det trengs for å lage en kremet saus.

 

 

 

 

 

 

Når blandingen er blitt til en jevn fin saus har du den over i en ren stekepanne. Varm opp over middels varme og tilsett 1 ts smør og de andre 4 hakkede tomatene. Smak til med salt, pepper og chiliflak. Spe med mer melk om den blir for tykk og tilsett pastaen når du syntes sausen har riktig konsistens. Vend pastaen godt inn og server.

 

 

 

 

 

 

Du kan lage en mer klassisk mac & cheese ved å kutte ut de soltørka tomatene, men jeg syntes de gir en så god smak til retten. Næringsgjær er små gule flak som er rike på jern, vitamin b og b12 og protein. Den gir en litt ostete smak og er derfor et kjempefint alternativ for veganere eller melkeallergikere.

 

 

 

 

 

Jeg syntes denne retten er knallgod med litt skivede sorte oliven og med et dryss av min hjemmelagde veganske “parmesan”. Det gir den det lille ekstra i form av smak og konsistens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

  @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg