Sukkerfrie Kanelboller med Kremostglasur

 

 

Kanelboller er uten tvil noe av det aller beste jeg vet!

En nystekt, saftig kanelbolle med masse fyll og en deilig kremostglasur på toppen.. mmmm.. virkelig noe av det nydeligste som finnes på denne jord!

Disse kanelbollene er inspirert av Cinnabons som er helt fantastiske! De må dere absolutt prøve neste gang dere er på amerikansk jord. Jeg gjorde litt endringer og prøvde meg på en sukkerfri versjon denne gangen og de stod så absolutt til forventningene!

De var luftige, saftige, smakfulle og med masse deilig fyll. En ny favorittoppskrift som går rett inn i kokeboka!

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

1/2 pk tørrgjær

2,5 ss sukrin pluss (5 ss om du bruker annet sukker)

1 ts salt

515 g mel, pluss ekstra til kjevling

75 g smør

1 cup/2,3 dl melk (jeg brukte havremelk)

1 ts vaniljepaste/ ekstrakt

1 pisket egg

 

ca 100 g smør romtemperert

Sukrin gold og kanel

 

1/2 pk kremost naturell (ca 62 g)

1/2 ts vaniljepaste

Litt sukrinmelis og sukrin pluss, smak til

  Fløte/melk

 

 

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

Sikt melet i en stor bolle og rør inn det tørre.

Smelt smør i en liten kjele og ha i melken så det blir lunken temperatur. Tilsett egget og melkeblandingen i det tørre og elt deigen godt noen minutter til den blir smidig og fin. Dekk bollen med bivoksark eller et kjøkkenhåndkle, og hev på et lunt sted i 1-2 timer.

 

 

 

 

 

 

 

 

På en melet kjøkkenbenk kjevl ut deigen til et stort rektangel. Smør over en godt lag med smør og dryss over sukrin gold og kanel. Her er det bare å være sjenerøs. 

Rull deigen til en pølse og del den i like emner. Jeg fikk 16. Ha dem over i en form eller plasser på et bakepapirkledd stekebrett og la de etterheve i ca 1 time, eller til de er doblet i størrelsen.

 

 

 

 

 

 

 

Stek på 175 grader, midt i ovnen, i ca 20-25 minutter. Pass på så de ikke blir for mye stekt. Jeg liker de litt mindre stekt da jeg syntes de blir saftigere. Pensle bollene med litt mer melk. Avkjøl.

 

I en bolle bland sammen kremost, vanilje og sukrinene godt til det blir en slags paste. Spe med litt fløte til du får den konsistensen du ønsker, enten mer fyldig eller mer flytende. Smak til med sukrin til du får ønsket sødme.

Bare vær forsiktig med sukrinmelis, da denne kan gi en litt kald munnfølelse som ikke er så god.

Bre deretter glasuren over de avkjølte kanelbollene og nyt med god samvittighet!

 

 

 

 

 

Håper du vil like dem like godt som meg! Om de ikke skal spises med en gang er de fine å fryse ned.

Bare ta på glasur på de du skal spise og spar resten av glasuren i en tett boks i kjøleskapet til senere. Den er kjempegod på gulrotkake og muffins også, eller som dip til jordbær.

 

 

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

 @bekkaslittlekitchen

 

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

5 kommentarer
    1. Hva er vaniljepasta – har ikke hørt om det. Jeg har flytende vanilje og er det det samme? Ellers så kanelbollene aldeles nydelig ut…

      1. Det er egentlig en slags pure laget av ekte vaniljestang. Jeg kjøpte min på Coop Obs og den varer lenge. Du kan bruke vaniljepulver eller vaniljeekstrakt, men ikke vanilje essens da essensen ikke inneholder ekte vanilje. Det som er så fint med vaniljepaste er at man får de fine vaniljefrøene med i det man lager 🙂 Tusen takk! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg