Hjemmelaget Mandelmelk – enkel og knallgod!

 

Jeg er en av de som aldri har vært særlig glad i vanlig melk. Jeg var alltid så sjalu på de andre på barneskolen som fikk de små melkekartongene i lunsjen. Derfor ble jeg overlykkelig når jeg oppdaget mandelmelk! Den både ser og føles ut som vanlig melk men jeg syntes den smaker mye bedre. 

Den er enkel å lage og kan brukes til så og si alt man ellers benytter melk til; grøt, smoothie, frokostblanding, kaker, bakst eller et nydelig iskaldt glass ved siden av brownie eller nybakte cookies.. mmmm…. 

 

 

 

 

Ingredienser (ca 1 liter)

 

  • 250 g mandler med skall
  • 1 l vann
  • 1 klype salt og en klype vanilje 

 

Fremgangsmåte:

 

Bløtlegg mandlene i en stor skål med vann. De blir best om de ligger over natten men om du har dårlig tid funker det med 30-60 min også. 

Skyll mandlene godt og ha dem i en blender eller foodprocessor sammen med en liter vann og salt/vanilje. Du kan selv velge hva du ønsker å søte den med eller om du vil ha den plain. Bland dem godt i 3-5 minutter. Hell så blandingen over et rent kjøkkenhåndkle eller nøttemelkspose og klem godt ut all væsken. (Du kan bruke et dørslag om du ikke har noe annet tilgjengelig men vær da obs på at det kan komme med noen små biter)

Ha melken over en trakt og i en flaske. Den holder seg en uke i kjøleskap men husk å vend litt på den før du bruker. 

Mandelmassen som er igjen i kjøkkenhåndkle er kjempefint å bruke i i bakst som kjeks eller granola. Så den er verdt å ta vare på. 

 

 

 

 

Om du ønsker å prøve noe helt nytt kan du tilsette kanel, banan, jordbær, kakaopulver, dadler… mulighetene er endeløse! Jeg er veldig glad i den klassiske med et lite hint av vanilje da den er så allsidig. 

 

 

 

 

Jeg bruker ofte denne melken sammen med iskaffe, om du vil prøve min 10 sekunders fluffy Dalgona Iskaffe finner du oppskriften her.

 

 

Håper du vil like denne mandelmelken! Gjerne tagg meg på instagram om du lager den, så får jeg se din versjon! @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en fantastisk helg <3

 

 

Publisert Fredag 01/05/20 kl 19:37

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg