Fløyelsmyk Hummus – et enkelt triks!

 

 

Hummus er en av mine favoritter og noe jeg alltid har i kjøleskapet. Jeg har lenge lett etter en god ferdig en i butikk men jeg syntes ikke de er så lett å komme over. Enten er de veldig grove eller så er de svindyre.

Jeg har av den grunn gjort mye research og prøvd meg frem til jeg fikk til en nydelig, fløyelsmyk, creamy hummus.

Jeg kommer aldri til å kjøpe fra butikken igjen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

230 g kikerter (1 boks ferdigkokte eller koke selv)

saften av 1/4 sitron

2 ss tahini (oppskrift her)

0,5-0,75 dl olivenolje

1 fedd hvitløk

1/2 ts havsalt

1/2 ts spisskummen

1-2 ss kaldt vann

 

 

Dette gjør du:

 

Det beste for den ultimate hummusen er å koke kikertene selv. Da er du sikker på at konsistensen og koketid blir riktig, noe som ikke alltid stemmer med de ferdigkokte. Om man ikke har tid eller lyst til det, fungerer en boks ferdigkjøpte fint det også. Da må du skylle de godt til de ikke skummer lengre (så slipper man å få luft i magen).

Det er her det supre trikset kommer inn. Det er litt tidkrevende men absolutt verdt det. Du skreller kikertene! Det gjør du enkelt ved å presse forsiktig en og en kikert mellom tommel og pekefinger så skallet “popper” av. Dette vil resultere i den deiligste, smootheste, creamye hummusen.

 

 

 

 

 

 

 

Neste steg er å ha de skrelte kikertene i en foodprosessor sammen med sitronsaft, hvitløk og tahini.

Kjør massen til det er blandet godt. Tilsett så olivenolje, havsalt og spisskummen og kjør den i 5 minutters tid til den er fantastisk og creamy.

Husk å skru av maskinen og rør massen litt med en slikkepott så du får alt med.

 

 

 

 

 

 

Så kommer det neste lille trikset jeg gjør for å få den digg og fløyelsmyk, det er å tilsette 1-2 ss med kaldt vann helt på slutten, for så å kjøre den litt til. Da blir den silkemyk. Smak den til med mer hvitløk, salt, spisskummen, sitron eller tahini, så den blir akkurat slik du liker den.

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er det bare å nyte denne herligheten! Jeg elsker den som dipp med gulrot, agurk og linsechips. Så digg snacks! Den er også knallgod i wraps, salater, på toast og diverse matretter.

Du kan tilsette rødbet for å lage en vakker rødbethummus, avokado for å lage en lekker avokadohummus eller chili for å gjøre den litt mer spicy.

 

 

 

Tagg meg gjerne på instagram om du lager den, så får jeg se din versjon!

@bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter! Til uken kommer en deilig, trendy rett hummus passer perfekt til!

 

 

Ha en nydelig søndag <3

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg