Mammas Baconbiffer på Potetseng

 

 

Dette er en rett mamma har funnet på som hun ofte lagde til oss i helgene. Jeg har faktisk ikke spist dette på så mange år og jeg ble dratt rett tilbake til barndommen. Jeg husker så godt at hun lagde et svært bakebrett med dette og serverte oss mens vi så på barnetv.

Jeg lagde litt enklere biffkarbonader enn det hun pleide og fylte dem med mozarella for å prøve en ny vri. Ble kjempegodt! Perfekt helgemåltid eller om man vi kose seg ekstra i uken.

 

 

 

 

 

Dette trenger du:

 

1/2-1 pk mandelpoteter

1 løk

3 ss smør

400 g kjøttdeig

9  baconstrimler (1 1/2 pakke ca)

2 egg

2 ts knorr kjøttkrydder

1 mozarella- ball

 

 

 

 

 

 

 

Dette gjør du:

 

Vask og skjær potetene i tynne skiver. Gjør det samme med løken. Legg dem ut på et smurt bakebrett og dryss over smeltet smør og ønsket krydder. Vi hadde ikke så mye krydder tilgjengelig så ble salt og knorr kjøttkrydder.

 

 

 

 

Sett brettet inn i ovnen på 200 grader over- undervarme og stek det mens du lager karbonadene.

Lag helt enkle karbonader ved å blande kjøttdeig med egg og 2 ts knorr krydder godt. Med vann på hendene form middels store karbonader. Jeg fikk 9 stk. Lag en grop i midten av hver karbonade og legg i en passe bit med mozarella og pakk kjøttet rundt. Pakk karbonadene inn i hver sin baconstrimmel. Legg baconbiffene på potetsengen og stek videre i 15-20 minutter. Snu på kjøttstykkende underveis så baconet blir godt stekt rundt hele. Du kan skru på grillen de siste minuttene under oppsyn så potetene og baconet blir crispy.

 

 

 

 

 

Jeg serverte det med bearnaise, ruccola, ristede pinjekjerner, cherrytomater og resten av mozarellaen. Kjempegodt!

Selv om alle var stappmette, lå det ikke en potetskive igjen.

 

 

 

 

 

 

Gjerne tagg meg på instagram skulle du også lage den, så får jeg se din versjon!

  @bekkaslittlekitchen

 

 

Følg med hver dag for nye og spennende oppskrifter!

 

 

Ha en nydelig dag <3

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg